Digital Grotesque 1:3 at Swiss Art Awards 2013

 
 
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Digital Grotesque 1:3 Prototype at Swiss Art Awards 2013

Benjamin Dillenburger and Michael Hansmeyer are showing a 1:3 scale prototype of the Digital Grotesque project at the Swiss Art Awards 2013 in Basel, Switzerland.
The 1:1 scale, fully enclosed, entirely 3d printed room will launch July 22nd.
 
 
 

Materialization: 3D printed sandstone, 0.14mm resolution
Dimensions: 120 x 115 x 60cm, 350kg
Source geometry: 80 million surfaces, generated using subdivision & mesh grammars
 
Venue: Swiss Art Awards 2013, Basel Exhibition Center, Hall 4.
Dates: June 10th to June 15th, 2013
 
 

Printed Space

The architectural elements of digital tectonics are microscopic: algorithms articulate millions of surfaces into forms, and printers now bind millions of grains of sand to stone. In the project Digital Grotesque we explore the new potentials of digital design using a reduced, minimalist approach that nonetheless transcends rationality.

Inspired by the natural process of cell division, we develop an algorithm that iteratively divides and transforms the initial geometry of a simple cube. Despite simple rules, a complex world of forms arises at multiple scales: between ornament and structure, between order and chaos, foreign and yet familiar: a digital grotesque.

Thank you Maria Smigielska, Yuko Ishizu, Akihiko Tanigaito
and Martin Haugg / Voxeljet GmbH
 

Gedruckter Raum

Die Architekturteilchen einer digitalen Tektonik sind mikroskopisch: Algorithmen artikulieren Millionen von Flächen zu Formen, Drucker binden Millionen von Sandkörnern zu Stein.

In dem Projekt „Digital Grotesque“ untersuchen wir die Fülle an neuen Möglichkeiten digitalen Entwerfens mit einem reduzierten minimalistischen Ansatz, der trotzdem die Grenzen des Rationalen überschreitet.

Inspiriert von natürlichen Prozessen der Zellteilung, entwickeln wir einen Differenzierungsalgorithmus. Dieser untereilt und transformiert iterativ die einfache Ausgangsgeometrie eines Kubus. So erwächst trotz einfacher Regeln eine komplexe Formenwelt auf verschiedenen Massstäben: zwischen Ornament und Struktur, zwischen Ordnung und Chaos, fremd und doch vertraut: eine digitale Groteske.

Vielen Dank an Maria Smigielska, Yuko Ishizu, Akihiko Tanigaito
und Martin Haugg / Voxeljet GmbH
 

Further images: digital-grotesque.com (includes gilded prototypes)
Event information: swissartawards.ch
 
 
 
 

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Images above show sandstone printing of Digital Grotesque 1:3 and first prototypes.
Photo: Demetris Shammas / Achilleas Xydis